- Troost, inspiratie, ontspanning

AK / 31.01.11:
Dansvoorstelling Vertical Road, Akram Khan Company, Stadsschouwburg Amsterdam



Vertical Road draws inspiration from the Sufi tradition and the Persian poet and philosopher Rumi. Exploring man's earthly nature, his rituals and the consequences of human actions, Vertical Road becomes a meditation on the journey from gravity to grace.


'I died from minerality and became vegetable;
And from vegetativeness I died and became animal.
I died from animality and became man.
Then why fear disappearance through death?
Next time I shall die
Bringing forth wings and feathers like angels;
After that, soaring higher than angels -
What you cannot imagine,
I shall be that.'
(Rumi)


22.01.11:
Kees Van Dongen, Boymans van Beuningen Rotterdam

    

22.01.11:
Omphalos

De Omphalos of navelsteen (omphalos is Grieks voor navel) was een ronde steen in Delphi, die naar opvatting van de Oude Grieken het middelpunt van de aarde aangaf. Op de steen is het woord "ge" (Grieks: Gaia; Aarde; naam van de godin van de Aarde) gegrift. De omphalos sloot geen scheur in de aarde af vanwaaruit zwavel of benzeenhoudende gassen van vulkanische oorsprong ontsnapten. In de omgeving van Delphi zijn géén scheuren gevonden. Dit is een wijdverspeid verhaal. Aangenomen wordt dat er de zieneres niet bedwelmd was. De Pythia, een zieneres, zat op een driepotige zetel boven de omphalos. De steen was een van de belangrijkste voorwerpen in Delphi.

SvdH / 17.01.11:
Herken natuurlijk veel in jouw zware strijd. Ik heb veel bewondering voor de manier waarop jij je als een Pitbull vastbijt in het overleven van je ziekte. Heel sterk.

GvH / 15.01.11:
Gurdjieff 1 / Thomas de Hartmann:




CS / 15.01.11:
...maar bovenal is daar de Daph, die ook onder die IETWAT andere omstandigheden feitelijk de vrouw blijft die haar gelijke niet kent qua drive, passie en kracht... en een dosis levenslust die niet verloren mag en kan gaan!

MB / 15.01.11:
Een druppel dauw
pakt het kind met zijn vingers -
maar waar bleef die nu?


TJF / 13.01.11:
Moed is een wonderlijke kracht
met moed geraak je overal doorheen
en doe je de zon schijnen
door alle wolken heen

IKP / 13.01.11:

'Wat zou het mooi zijn als alle mensen die het goed met je voor hebben, door alleen maar heel hard te denken aan je en te hopen, deze energie op jou overbrengen zodat het beter met je gaat.'

Opkikkertje:
"Ergens in een donker woud
heeft een rups een cocon om zich heen gebouwd.
Het enige kruipen maakt haar vreselijk moe.
Ze sleept zichzelf naar dit veilige plekje toe.

In haar cocon heeft ze kracht en warmte gekregen,
maar ze voelde zich ook eenzaam en kon zich niet bewegen.
In de cocon bleef ze klein;
diep in haar hart wilde ze graag een vlinder zijn.

Ze is alleen bang voor de enorme verandering die ze zal
ondergaan en voor wat haar te wachten zal staan.
Dapper als ze was, besloot ze zich aan de natuur over te
geven en te vechten voor een gelukkig leven.

Ze voerde in haar cocon een zware strijd.
Ze raakte de controle over haar lichaam en haar leven kwijt.
Op een dag scheen er een zonnestraaltje door haar cocon.
Dit is het moment waarop voor haar een nieuw leven begon.

Ze ontpopte zich in de warmte van de zonnestralen.
Ze voelde dat dit de bron was waar ze echte liefde kon halen.
Haar kleurrijke vleugels spreidde zij uit in het licht.
Ze genoot van haar vormen, een prachtig gezicht.

Ze vloog over zeeen, langs bergen, door dalen.            
Ze rustte op bloemen en durfde nectar te halen.
Ook hield ze van de sterren en vloog graag bij nacht.
De aangename stilte heeft haar tot eindeloos dromen gebracht.
De wereld lag voor haar voor haar open, ze voelde zich vrij..."


CG / 12.01.11:

Een mooie tekst (vind ik) voor jou, de songtekst van Harrie Jekkers - "Ik hou van mij"
Ik hou van mij, hoor je nooit zingen
Ik hou van mij, wordt nooit gezegd
Maar ik hou van mij, ga ik toch zingen
Want ik hou van mij, van mij alleen en ik meen het echt
Ik hou van mij, want ik ben te vertrouwen
Ik hou van mij, want van mij kan ik op aan
Ik hou van mij, op mij kan ik tenminste bouwen
Ik hou van mij en ik laat mij nooit meer gaan
Ik blijf bij mij en niet voor even
Ik blijf bij mij voor eeuwig en altijd
Ik ben zelfs bereid, mijn leven voor mezelf te geven
Ik blijf bij mij totdat de dood mij scheidt
Ik hou van jou, zeg ik soms ook wel
Ik hou van jou en ik meen 't echt
Maar ik hou van jou, zeg ik alleen maar voor de spiegel
Zo komt 'ik hou van jou' weer bij mezelf terecht
Ik hou van mij, van mij, van mij en van geen ander
Want ik ben verreweg de leukste, die ik ken
Ik hoef mezelf zonodig van mij niet te veranderen
Ik hou van mij, mezelf, gewoon zoals ik ben
Want ik hou van jou betekent meestal
Schat, hier heb je mijn problemen, los maar op
Leef in een hel, ik verwacht van jou de hemel
Ja, jij geeft de hel weg, dank je wel zeg, rot lekker op
Want 'ik hou van jou' is niet de sleutel tot een ander
Maar 'ik hou van mij', al klinkt het bot en slecht
Want wie van zichzelf houdt
Die geeft pas echt iets kostbaars
Als-ie: 'Ik hou van jou', tegen een ander zegt...


? / 11.01.11:



ET / 10.01.11:
... ook als je het niet zo fijn vind wat ik schrijf, weet dat je slechts 1 optie hebt, beter worden.
Ik leef erg met je mee, maar ik (en alle anderen) kan niets voor je doen.(al doet het soms misschien wel goed te weten dat je geliefd bent)
Jij bent de enige die er iets aan kunt doen.
Doe dat.


ET / 10.01.11:
Ik las vandaag dat je elk pad inslaat dat je kan helpen, maar (heel persoonlijk) denk ik dat je je eerst moet focussen op winnen.
Laat de artsen snel voortmaken en zorgen dat je zo snel mogelijk deze periode achter je hebt, daarna is er wel tijd om er over te filosoferen.



CV / 09.01.11:
Ik wil je heel veel sterkte en kracht toewensen de komende tijd en vooral ook veel vertrouwen dat het je gaat lukken om mee te bewegen met datgene wat het leven voor je in petto heeft.

CS / 09.01.11:
Een maf soort sluier rust over ons al hebben wij een goed gevoel over hoe de zaak nu in gang is gezet, het traject der trajecten... Het project Daph en de strijd!



JS / 09.01.11:
Ondanks alle risico's hebben wij het gevoel dat dit niet het einde zal zijn, dat jij je er doorheen gaat vechten. Want een familie zonder onze Daphne, daar gaan we niet aan beginnen.

MGM / 09.01.11:
Dat als je mensen lief hebt en eigenlijk graag wil zien dat er op een of andere manier niets van komt. Een wijze les voor mij dit jaar, dit gaat mij nooit meer overkomen.

SH / 09.01.11:
Zolang het tegendeel niet is bewezen, is er hoop en is vechten het enige wat je kan doen... 

HW / 09.01.11:


... Het enig hoopvolle of bemoedigende dat ik vanuit 'astrologisch' oogpunt kan melden is: wat je waarschijnlijk zult gaan ervaren als een volkomen vernietiging van jeZelf of je identiteit of je wezen of je kern, betekent alleen een vernietiging van een zelfBEELD en van een IDEE van je identiteit.
Hoe dan ook vindt er een volkomen herijking plaats van wie je denkt die bent en van wat je denkt/dacht dat je waarde en je kracht is/was. Dat beeld en idee blijven niet overeind. Overigens valt er 'astrologisch' werkelijk niets te zeggen over verloop en uitkomst van een proces. Leven blijft ontwikkelen volgens dynamische wetten .....
Maar Daphne, zinnen als bovenstaande zijn luxe-bladiebla-bespiegelingen van een buitenstaander. Ik leef op afstand met je mee, maar je hebt er niks aan.
Ik troost mij, in confrontatie met andermans lijden, met de gedachte dat de goddelijke vonk in ieder mens onvergankelijk is. En ik wens het iedereen toe om dat tijdens het leven te beseffen....



ET / 07.01.11:
Jij zult het redden en van de zomer zullen we met z'n allen eens een flinke fles wijn opentrekken. Ik volg je, denk aan je, en stuur alles wat Ik in mijn geest heb aan goeds naar je toe. Volg mijn motto: Geef nooit op


CG / 06.01.11:
Al kan ik niet echt iets voor je doen ook ik laat geen methode onbeproeft, stuur je in gedachten genezing, geestkracht, brand een kaarsje voor je en bid tot God of wie er dan ook is die 'hulp' zou kunnen bieden.


EF / 04.01.11:
We hebben 2 maal in BKK 3 wierookjes voor je laten branden. In een Chinese tempel zelfs bij de medicijn boedha.

JV / 04.01.11:
Het klinkt ook een beetje of je een lange reis gaat maken.


JA /04.01.11:
...Ik wens jullie beiden alle sterkte toe om er helemaal bovenop te komen, zodat je Patagonie alleen hoeft uit te stellen. Dat ligt er in 2012 ook nog wel.


PS / 04.01.11:
...Bedenk welke bergen je al overwonnen hebt in je leven, en niet alleen in Nepal, deze berg moet ook lukken...Blijven klimmen, met een kontje van ons.

IH / dec. 2010:
Als je werkelijk de geest van de dood wilt aanschouwen,
open je hart dan geheel voor het lichaam van het leven.
Want leven en dood zijn een,
zoals de rivier en de zee een zijn.
(Khalil Gibran 1923)